لطفا کودکان خود را خجالتی نکنیـــد؟

مطمئن به خود هستند در اجتماع به صورت وابسته به دیگران و خجالتی ظاهر می شوند. شما می دانید در برخورد با آنها چگوه باید رفتار کنید؟اینگونه کودکان در خانه کاملاً پرحرف و فعال هستند ولی در دنیای خارج از منزل اعتماد به نفس ندارند. اگرچه کودکان خجالتی ممکن است به صورت غیر اجتماعی خود را نشان دهند ولی در واقع این طور نیستند. یکی از کارشناسان می گوید: آنها به افراد و موقعیتهای جدید علاقه دارند، اما اضطرابشان مانع از برقرار کردن روابط اجتماعی می شود. تحقیقات اخیراً نشان می دهد که قسمت خاکستری مغز افراد خجالتی فوق العاده فعال است که این قسمت از مغز واکنشهای عاطفی بسیار دقیق را کنترل می کند. دقیقاً مانند عکس العمل های سریعی که افراد عادی در هنگام خطر از خود نشان می دهند و از آنها می گریزند، افراد خجالتی نیز به هنگام قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی احساس نگرانی می کنند. به عقیده یکی از کارشناسان اگر شما به زور و اجبار او را وادار به این کار کنید، فرزندتان بیشتر از پیش در کارش پافشاری می کند.

 

 

 

پیشنهاد های راهبردی

1-در انتخاب مدرسه دقت کنید: کودکان خجالتی در محیطی مناسب می توانند شکوفا شوند. سعی کنید مدرسه ای انتخاب کنید که نسبت معلم .....

 

ادامه نوشته

مادر از کجا بفهمد شیرش کافی هست یا نه؟؟

ناکافی بودن شیر مادر بیشتر یک تصور و برداشت مادر و اطرافیان اوست و احتمال ناکافی بودن شیر مادر بسیار کم است. موارد واقعی ناکافی بودن شیرمادر خود شامل دو نوع اولیه و ثانویه است

1)نوع اول: در نوع اولیه مادر از بدو امر شیر زیادی تولید نمی کند...........

 

 

ادامه نوشته

تمسخرتوسط کودکان(چطور از همان آغاز مهارش کنیم

چرا مهدکودکی‌ها دیگران را مسخره می‌کنند؟

بخواهید یا نخواهید، مسخره کردن و دست‌انداختن یکدیگر، واقعیت زندگی‌ یا دست‌کم زندگی پیش از بلوغ است. دیر یا زود، همه‌ی بچه‌ها خواهند آموخت که کلمات قدرت فوق‌العاده‌ای دارند، و همانطور که شاید خودتان تا کنون پی برده باشید، احتمال زود رخ دادن این قضیه بسیار است...

تمسخرتوسط کودکان

در حال حاضر کودک مهد‌کودکی شما سرگرم کشف موقعیت‌های اجتماعی و روابط دوستانه است. متاسفانه، مهارت‌های اجتماعی وی هنوز به بالاترین سطح خود نرسیده‌اند. برای مثال، کودک شما ممکن است به کودک دیگری بگوید «تو دیگه بهترین دوست من نیستی» یا «چه کفشای زشتی پات کردی»، زیرا که هنوز مهارت‌های پیچیده‌ی برقراری ارتباط را که برای بانزاکت بودن نیاز دارد به خوبی یاد نگرفته است. حتی ممکن است یکی از دوستانش را سرزنش کند که «تو احمقی»، در حالی که تنها می‌خواسته بگوید از اینکه وی زنگ تفریح را با کس دیگری بوده ناراحت شده است. مهدکودکی‌ها ممکن است طعنه‌های کلی چون «کله‌گنده» یا «خُل» را بی‌اختیار به زبان آورند، ولی همچنین روی برخی از صفات خاص نیز تمرکز دارند، مثل عینک‌زدن؛ و گاهاً برای تعریف گروه‌های اجتماعی از استهزا استفاده می‌کنند («بچه‌ننه، تو نمی‌تونی با ما بازی کنی»).

4.jpg

همچنین کودک 5 ساله‌ی شما ممکن است به این دلیل دیگران را مسخره کند که –هرچند به اشتباه- به او یاد داده‌اند اینطور با دیگران برخورد کند. اگر خانواده، دوستان، برادران و خواهران یا برنامه‌های تلوزیونی مورد علاقه‌ی وی ریشخند، استهزا و بی‌احترامی را به عنوان رفتارهایی قابل‌قبول و عادی نشان دهند، تعجبی نخواهد داشت که وی از آنها تقلید کند. و اغلب مهدکودکی‌ها خود را در دو سوی آزار می بینند – مسخره کننده و مسخره شونده.

چه کنیم اگر فرزندمان مورد تمسخر قرار گرفت ؟

کار زیادی از شما برای اجتناب از مسخره شدن فرزندتان از جانب دیگر کودکان بر نمی‌آید، امّا می‌توانید به وی بیاموزید که چگونه از پس این عبارات برخورنده بر بیایند:

2lsy2hv.jpg

ادامه نوشته

با کودکان چگونه ارتباط برقرار کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



دانشمندان معتقدند که انسان موجودی اجتماعی است، در اجتماع به دنیا آمده و در همان جا پرورش می یابد، آدمی بدون ارتباط با دیگر افراد قادر به زندگی کردن نیست.
ارتباط موفق بی شک رمز موفقیت همه انسانها در شئونات مختلف زندگی تحصیلی شغلی و حرفه ای، زناشویی، فهم و تربیت فرزندان و ... است. امروزه روان شناسان و سایر متخصصان  علوم اجتماعي  و ارتباطات  تحقيقات گسترده و پیگیری در این زمینه انجام داده و نقش بارز ارتباط را هر روزه برجسته تر می سازند

 

ماهیت ارتباط

تعاریف بسیاری از ارتباط شده است و مفاهیم مختلف زیادی درباره اینکه یک ارتباط خوب چیست، بیان شده است. یک فرهنگ لغت به تنهایی سیزده تعریف مختلف که همگی مشتق از لغت ارتباط است را ارائه داده است در اینجا به دلیل موجز بودن کلام به چند تعریف کوتاه اکتفا می شود.

 ارتباط به معنی رساندن، انتقال دادن یا مبادله ایده ها و دانسته ها به دیگران است. اینها به وسیله گفتار، نوشتار یا صداها و آهنگ ها انجام می شود ( فرهنگ لغت کوتاه انگلیسی آکسفورد ).

 

ادامه نوشته

به راستی ما چگونه می توانیم برای کودک خود یا گروهی از کودکان کتاب مناسب انتخاب کنیم؟

  • شما هنگامی می توانید کتاب مناسب برای کودکان برگزینید که ادبیات کودکان را بشناسید.

چگونه کتاب کودک انتخاب کنیم؟ 

 

یکی از محورهای رشد نیافتگی ادبیات کودکان در ایران به عدم شناخت این پدیده از سوی خانواده ها به ویژه پدران و مادران برمی گردد. خانواده ایرانی نه ادبیات کودکان را می شناسد و نه به کارسازی این پدیده در رشد شخصیت کودک آگاه است. به همین سبب است که بارها این و آن گفته اند که مادر یا پدر ایرانی به آسودگی شکلات هزار تومانی را برای کودک خود می خرد، اما در برابر خرید کتاب از خود ایستادگی نشان می دهد و تلاش می کند که در برابر درخواست خرید کتاب از سوی فرزندان بایستد. هنگامی که هم رضایت به خرید کتاب می دهد یا آن را به کتابفروش می سپارد و از او می خواهد که کتاب مناسبی برای کودکش معرفی کند که کتابفروش های ما نیز کمتر این مقوله را به درستی می شناسند. یا این که در برابر کیوسک های روزنامه فروشی برپایه نقش و رنگ کتاب، به طور شانسی کتابی برای کودک خود انتخاب می کند. این پدیده برآمده از چه پیش زمینه هایی است؟ چرا پدر و مادر ایرانی در برابر شناخت ادبیات کودک از خود ایستایی نشان می دهد؟

در گستره چند نسل گذشته که به دوران پس از مشروطیت می رسد، ذهن پدر و مادر ایرانی گرفتار بین سنت و نوگرایی شده است. پدر و مادر ایرانی اگر از طبقه میانه و به ویژه دانش آموختگان دانشگاهی باشد، پیوسته خواسته است که از الگوهای رفتاری غرب پیروی کند تا خود را انسانی این روزگاری نمایش دهد. اگر شما به خانه یکی از همین خانواده ها سربزنید، از جنبه افزارهای زیستی هیچ تفاوتی با همین خانواده در آلمان یا اروپا نمی بینید. برای نمونه اگر ماکروفر آخرین دستاورد فناوری غربی برای آشپزخانه امروزی است، خانواده ایرانی همپای خانواده غربی آن را فراهم آورده است. این پدیده را بگیرید و در همه زمینه های زیستی آن را بسنجید. اما اکنون زاویه دید خود را جا به جا کنید. به کتابخانه همین خانواده ها نگاهی بیندازید. در آن چه می بینید؟ گونه بندی یک کتابخانه از نگاه یک کارشناس، به سادگی اندرونه ذهنی صاحب آن کتابخانه را نشان می دهد. کتابخانه خانواده های طبقه های میانی در ایران که باید پرچمدار دگرگونی های اجتماعی باشند، بسیار کمبود دارد. در یک کتابخانه که از آن یک خانم یا آقای پزشک است، شما به جز کتاب های تخصصی وابسته به رشته آن ها چه می بینید؟ جز چند کتاب دینی، چند دیوان شعر و شاید هم اندکی کتاب های تاریخی از نوع کتاب های ذبیح الله منصوری که سنگین و تحلیلی نیست و بیش تر داستانی  و تخیلی است و گروهی کتاب ها با عنوان های پراکنده مانند آشپزی ایرانی و غیرایرانی چه می بینید؟ هنگامی که به دنبال این هستید که از چیدمان کتاب های یک کتابخانه در خانواده میانه ایرانی، روش ذهنی آن ها را پیدا کنید، با مشکل روبرو می شوید. در یک کلام، ذهن خانواده های طبقه میانه در ایران درباره موضوع های اجتماعی روشمند نیست. چون ذهن خانواده های میانی که در جهان امروز بیشترین خوانندگان متن های اجتماعی هستند، در ایران یا کشورهای همسایه ایران به خواندن روشمند خو نگرفته است.

  • بنابراین اگر می خواهید به گونه ای روشمند برای کودک تان کتاب برگزینید، ابتدا به کتابخانه ای که در خانواده دارید، سروسامان دهید.

این موضوع به شما کمک می کند که از این پس، هنگامی که می خواهید برای کودک ...........

 

 

ادامه نوشته

بازی ها و ایجاد خلاقیت در کودک

همه ی شما به اندازه ی کافی از دیدگاه های روانشناختی و حتی جامعه شناسی مطلع هستید و می دانید بازی فعالیتی است که بیشترین ساعات بیداری کودکان را پیش از دبستان تشکیل می دهد و به طور کلی اگر بخواهیم راجع به بازی صحبت کنیم بازی یک وسوسه و یک دغدغه ازلی و ابدی انسان است.

بازی ها در هر سنی شکل و قالبی خاص دارد. انسان از لحظه تولد تا مرگ نیاز به بازی دارد، منتها شکل آن در هر سنی فرق می کند. همچنین انگیزه های آن در هر سن و دوره ای می تواند متفاوت باشد بازی های سنتی با وجودی که از عمرشان خیلی می گذرد ولی از نظریه های روان شناختی و جامعه شناختی خیلی دور نیستند چه بسا که این نظریه ها از مشاهده ی بازی ها متولد شده اند، نه این که اول آن نظریه ها نوشته شده باشد و بعد این بازی ها متولد شود............

 

 

ادامه نوشته

چگونه با کودکانمان رفتار کنیم؟

تصميم گيري بخشي از فرآيند رشد است. كودك شما بايد ياد بگيرد كه در مورد كارهايي كه بايد انجام دهد فكر كند نه اينكه صرفا كارهايي را كه به او مي گوييد انجام دهد يا در برخي موارد از انجام دادن آنها طفره برود! اما با اين حال شما در اين دوران نمي توانيد دست كودك خود را براي انتخاب كاملا باز بگذاريد؛ زيرا او ممكن است تصميمهايي بگيرد كه يا براي سلامتي او مضر باشند (مثلا تصميم بگيرد كه فقط يك بار در هفته دندانهايش را مسواك كند) يا براي شما قابل تحمل نباشند (مثلا بخواهد لباس مهماني اش را در مدرسه بپوشد). بهترين راه براي اينكه امكان تمرين براي تصميم گيري را در محدوده انتخابهاي مطمئن و ايمن براي كودك خود فراهم كنيد اين است كه به نحوي زندگي خود را برنامه ريزي كنيد كه كودك براي انتخاب كاملا آزاد باشد اما گزينه هاي در دسترس او به دقت انتخاب و محدود شده باشند. او مي تواند انتخاب كند كه دندانهايش را قبل از داستان شب يا پس از آن بشويد يا اينكه يكي از دو بشقابي را كه براي شام به او پيشنهاد مي دهيد انتخاب کند

به كودك خود كمك كنيد تا تصميم بگيرد

 

ادامه نوشته